PRESSITEADE
Eesti toidu- ja joogitootjad tutvustasid 11. aprillil avalikkusele hea tahte lepet, millega tootjad kinnitavad oma järjepidevat tööd lisatud suhkrute vähendamiseks toodetes. Aastaks 2020. alandavad tootjad jookidesse lisatud suhkrute hulka 10% ning 2025. aastaks 15% võrrelduna 2015. aastaga. Sellega täidavad tootjad nii Maailma Terviseorganisatsiooni kui ka Euroopa Komisjoni seatud eesmärgid.
Tootjad tegelevad pidevalt olemasolevate ja uute toodete arendamisega ning otsivad suhkrusisalduse vähendamise võimalusi jookides ja joodavates piimatoodetes. „Me räägime eelkõige lisatud suhkrute vähendamisest,“ toonitas Toiduliidu juht Sirje Potisepp. „Naturaalsed mahlad ja piimatooted – neis on suhkrud juba looduslikult olemas ja seda keegi välja võtma ei hakka,“ ütles Potisepp.
„Tootjatena oleme tarbijast sammukese ees, sest harjumine uue maitsega võtab inimestel aega. Kui uute toodete puhul on võimalik panna tootesse oluliselt vähem suhkrut, siis traditsiooniliste toodete puhul saab suhkru kogust vähendada tasapisi, et tarbija toodet ei hülgaks,“ sõnas Potisepp.
A. Le Coq turundusjuht Katrin Vernik jagas oma kogemust seotult limonaadiga, mis on nende portfellis üks pikkade traditsioonidega toode, milles on samuti suhkru kogust vähendatud. „Tarbijad armastavad olemasoleva toote maitset ning tootjalt nõuab selle kallale minek suurt julgust“, selgitas Vernik. Tema sõnul on uute toodete puhul olukord lihtsam, aga ka siin tuleb luua lisandväärtust, et tarbija aktsepteeriks, et toode on vähem magus.
Lisaks pakutakse tarbijatele erinevaid pakendisuurusi, mis aitavad kaasa, et korraga tarbitava suhkru kogus oleks mõõdukam. Tootearenduses on võetud selge suund ennekõike vähendatud suhkrusisaldusega või isegi suhkruvabade toodete turule toomisse. Ka pakendite märgistuselt leiab selge info, kui suur on lisatud suhkrute hulk tootes.
TalTechi lõhna- ja maitseteadlane Kristel Vene selgitas, et inimese maitseretseptorid uuenevad 2-3 nädala tagant ning 85% tajutavast maitsetest on tegelikult lõhn.
Suhkur on organismile vajalik ja tasakaalustatud toitumise osa. Tootjad kutsuvad rahva tervise poliitika suunajaid üles toetama enam inimeste toitumisalase teadlikkuse tõstmist ja liikumisharjumuse tekitamist. Suhkru liigtarbimine on vaid osa suuremast probleemist – tarbitav ja kulutatav energiahulk peavad olema tasakaalus.
Tootjad esitlesid üritusel ka lisatud suhkrute vähendamiseks sõlmitud hea tahte lepet, millega tänaseks on koos Toiduliiduga ühinenud üksteist ettevõtet. Leppe leiab Toiduliidu kodulehelt.
„Oleme avatud ja ootame leppega liituma ka teisi ettevõtteid, samuti riigiasutusi ja organisatsioone, et ühiselt aidata kaasa Eesti inimeste tasakaalustatud toitumisele,“ sõnas Toiduliidu juht Sirje Potisepp.
Hea tahte leppe lisatud suhkrute vähendamiseks on ellu kutsunud Toiduliit koos toidu- ja joogitööstuse ettevõtetega: A. Le Coq AS, Coca-Cola Balti Jookide AS, Coca-Cola HBC Eesti AS, Farmi Piimatööstuse AS, Largo AS, Orkla Eesti AS, Saku Õlletehase AS, AS Salvest, Tere AS, Valio Eesti AS, Viru Õlu AS.